Duke 1814 hjulsett

Ekte håndtverk for landevei og terreng

Duke 1814 Hjul logo

Sykling handler først og fremst om følelser. Om du du sykler på landeveien eller i terrenget, så leter man etter det samme.

 

En god følelse! Følelsen av frihet og bevegelse.

 

Uansett hvilken sykkel du har, så er det kun hjul som kan gi deg en bedre følelse.
Om du har XTR, XX1, Di2 eller mekanisk giring, spiller liten rolle. Vekt på sykkel spiller også en mindre rolle om ikke hjulene er gode. Alt handler om hjul når vi snakker utstyr!

 

Det som virkelig teller er stive hjul som gir deg noe når du trår til. Følelsen av at noen «sparker» deg bak når du gir gass.

 

Nettopp slik er våre Duke 1814 hjulsett! Vekt er viktig så lenge hjulene er stive nok. Det er enkelt å lage lette hjul, men det er sjelden vekt og stivhet går hånd i hånd. Våre felgringer, nav og eiker er av det letteste på markedet. Når de settes sammen av Svein, vet vi at sluttproduktet både er stivt og lett nok. Landeveishjulene har en bredfelg som gjør de stabile i sidevind, samtidig som de oppleves som svært raske. Følelsen av å trille fra de andre er ubeskrivelig god. Følelsen av å føle «skyvet» i 40-50km/t er nesten enda bedre.

 

Selv har jeg testet, og vært sponset, på flere anerkjente merker. De fleste av dem har vært gode, men ingen har gitt meg bedre respons og go-følelse enn Duke 1814-serien.

– Hertugen

1814 Hjulsett detaljsbilde

PROSESSEN

Syklist med 1814 Hjulsett

HVA MENER ANDRE?

1814 Hjulsett detaljsbilde

UTVALGET

Hva andre mener

Prosessen

Filosofi og bakgrunn

 

Det perfekte hjulet finnes antakelig ikke. Derfor er søken etter det perfekt hjulet et livslangt prosjekt. Når du tror du endelig har nådd målet, oppdager du fort at det har kommet nye materialer, nye produksjonsmåter eller ny utforming av felger, eiker og nav – slik at du får hjul med andre egenskaper enn før. Det kan også være at det kommer nye og bedre verktøy og hjelpemidler for hjulbyggere, som gjør at dagens hjul blir bedre enn gårdagens. Det er med andre ord alltid noe å lære og utvikle seg mot i dette faget.

 

Hvorfor bygge hjul? For min del startet dette i 2009 etter at jeg hadde lest en artikkel om hjulbygging. Det passet godt inn med mine betraktninger om at det er mye praktisk kunnskap som blir bort i dagens samfunn. Evnen til selvberging var nok var større hos tidligere generasjoner. Min hjulbygging har derfor et perspektiv om å videreføre et tradisjonelt håndverk, og selve håndverket er inspirert av kjente hjulbyggere, bl.a. Gerd Schraner, Jobst Brandt, Eric Hjertberg, Bill Mould og Roger Musson. Noen av disse har jeg god kontakt med og utveksler til stadighet meninger og erfaringer med.

Valg av materialer

 

Etter at jeg bygget det første hjulsettet med karbonfelger, har jeg helt gått over til karbonfelger. I flere år testet jeg ut felger fra forskjellige leverandører, og mener nå å ha funnet en leverandør som leverer god kvalitet. Denne leverandøren har jeg fulgt siden 2011, og har sett en god utvikling. De er innovative og har utviklet flere teknologier som de har patent på. Hvert år investeres det i nytt produksjons- og testutstyr. I tillegg drives det en utstrakt forskning på forskjellige typer bindemiddel. Dette er spesielt viktig for å unngå nedsmelting av bremseflaten på felger som er beregnet for felgbrems.

 

I bremseflatene brukes det basalt og et bindemiddel som tåler over 210oc. I bunnen av felgene ligger det en stripe med ekstra sterkt karbon for å sikre at niplene ikke dras gjennom felgen når hjulene bygges med høy eikespenning. Alle felger testet både for slag og trykk påvirkning samt gjentagende bremsetester for å sikre at det ikke skjer nedsmelting. Utover labtester gjøres det også omfattende felttester av ferdige hjul

Filosofi og bakgrunn

 

Det perfekte hjulet finnes antakelig ikke. Derfor er søken etter det perfekt hjulet et livslangt prosjekt. Når du tror du endelig har nådd målet, oppdager du fort at det har kommet nye materialer, nye produksjonsmåter eller ny utforming av felger, eiker og nav – slik at du får hjul med andre egenskaper enn før. Det kan også være at det kommer nye og bedre verktøy og hjelpemidler for hjulbyggere, som gjør at dagens hjul blir bedre enn gårdagens. Det er med andre ord alltid noe å lære og utvikle seg mot i dette faget.

 

Hvorfor bygge hjul? For min del startet dette i 2009 etter at jeg hadde lest en artikkel om hjulbygging. Det passet godt inn med mine betraktninger om at det er mye praktisk kunnskap som blir bort i dagens samfunn. Evnen til selvberging var nok var større hos tidligere generasjoner. Min hjulbygging har derfor et perspektiv om å videreføre et tradisjonelt håndverk, og selve håndverket er inspirert av kjente hjulbyggere, bl.a. Gerd Schraner, Jobst Brandt, Eric Hjertberg, Bill Mould og Roger Musson. Noen av disse har jeg god kontakt med og utveksler til stadighet meninger og erfaringer med.

Valg av materialer

 

Etter at jeg bygget det første hjulsettet med karbonfelger, har jeg helt gått over til karbonfelger. I flere år testet jeg ut felger fra forskjellige leverandører, og mener nå å ha funnet en leverandør som leverer god kvalitet. Denne leverandøren har jeg fulgt siden 2011, og har sett en god utvikling. De er innovative og har utviklet flere teknologier som de har patent på. Hvert år investeres det i nytt produksjons- og testutstyr. I tillegg drives det en utstrakt forskning på forskjellige typer bindemiddel. Dette er spesielt viktig for å unngå nedsmelting av bremseflaten på felger som er beregnet for felgbrems.

 

I bremseflatene brukes det basalt og et bindemiddel som tåler over 210oc. I bunnen av felgene ligger det en stripe med ekstra sterkt karbon for å sikre at niplene ikke dras gjennom felgen når hjulene bygges med høy eikespenning. Alle felger testet både for slag og trykk påvirkning samt gjentagende bremsetester for å sikre at det ikke skjer nedsmelting. Utover labtester gjøres det også omfattende felttester av ferdige hjul

Landeveisfelger

 

I Duke 1814 utvalget inngår det 33 mm, 44 mm, 55 mm og 88 mm felger både for limedekk og for dekk og slange. Alle kan leveres med nav for skivebrems. Felgene har vid U-form, som gir lav luftmotstand og tåler sidevind godt. I og med at disse felgene er så brede er minste dekkbredde 25mm. Profilene for landeveishjulene ser du nedenfor.

Duke 1814 Hjulserie detajbilde

Landeveisfelger

 

I Duke 1814 utvalget inngår det 33 mm, 44 mm, 55 mm og 88 mm felger både for limedekk og for dekk og slange. Alle kan leveres med nav for skivebrems. Felgene har vid U-form, som gir lav luftmotstand og tåler sidevind godt. I og med at disse felgene er så brede er minste dekkbredde 25mm. Profilene for landeveishjulene ser du nedenfor.

Duke 1814 Hjulserie detajbilde

Terreng

 

Vi har valgt to typer hjul for terreng. Det ene er et lett hjulsett som er beregnet for maraton og grusritt á la Birken. Det andre er beregnet på konkurranser og trening, der det er mer teknisk terreng og stier. Felles for begge hjulsettene er at de bygges på felger med asynkron plassering av eikehullene. På den måten jevnes eikespenning ut, slik at det blir nesten lik spenning på begge side.

 

Et hjulsett bygget med American Classic nav har et forholdstall på 100% / 94%. Det betyr at eikespenning på ikke-drevsida på bakhjulet er 94% av eikespenningen på drevsida. Det er ikke uvanlig at dette forholdet er 100% / 60% på hjul bygget med sentrerte eikehull. For deg betyr dette stivere og mer holdbare hjul. Terrenghjul finnes i både 27,5″ og 29″. Nedenfor ser du profilene på disse,

Duke 1814 Hjulserie detajbilde

Terreng

 

Vi har valgt to typer hjul for terreng. Det ene er et lett hjulsett som er beregnet for maraton og grusritt á la Birken. Det andre er beregnet på konkurranser og trening, der det er mer teknisk terreng og stier. Felles for begge hjulsettene er at de bygges på felger med asynkron plassering av eikehullene. På den måten jevnes eikespenning ut, slik at det blir nesten lik spenning på begge side.

 

Et hjulsett bygget med American Classic nav har et forholdstall på 100% / 94%. Det betyr at eikespenning på ikke-drevsida på bakhjulet er 94% av eikespenningen på drevsida. Det er ikke uvanlig at dette forholdet er 100% / 60% på hjul bygget med sentrerte eikehull. For deg betyr dette stivere og mer holdbare hjul. Terrenghjul finnes i både 27,5″ og 29″. Nedenfor ser du profilene på disse,

Duke 1814 Hjulserie detajbilde

Eiker og nipler

Jeg bruker som hovedregel Pillar PSR X-TRA 1420-eiker både til landevei og terreng. Dette er lette blad-eiker med høy bruddstyrke. Andre eiker benyttes ved spesielle behov.

Duke 1814 Hjulserie eiker og nipler detajbilde

Fordelen med blad-eiker er at disse er at disse kan holdes fast under oppspenning, slik at de ikke vrir seg. Det er da lettere å sette høy eikespenning, og sluttproduktet blir et hjul der eikespennet holder seg godt over tid. Dette fordi eikene ikke vrir seg tilbake.

Duke 1814 Hjulserie eiker detajbilde

For å redusere antall eikelender, har jeg anskaffet en maskin for kutting og gjenging av eiker. Ved bruk av aluminiumsnipler er det spesielt viktig at en oppstrammet eike fyller akkurat de 9 millimeterne med gjenger som er i nippelen. Det oppnår jeg ved å kappe og gjenge eiker.

 

De aller fleste hjul bygges med Pillar TG aluminiumsnipler. Dette er en nippel der gjengene er konisk avsmalnet på toppen, slik at niplene sitter ekstra godt på det ferdige hjulet

Eiker og nipler

Jeg bruker som hovedregel Pillar PSR X-TRA 1420-eiker både til landevei og terreng. Dette er lette blad-eiker med høy bruddstyrke. Andre eiker benyttes ved spesielle behov.

Duke 1814 Hjulserie eiker og nipler detajbilde

Fordelen med blad-eiker er at disse er at disse kan holdes fast under oppspenning, slik at de ikke vrir seg. Det er da lettere å sette høy eikespenning, og sluttproduktet blir et hjul der eikespennet holder seg godt over tid. Dette fordi eikene ikke vrir seg tilbake.

Duke 1814 Hjulserie eiker detajbilde

For å redusere antall eikelender, har jeg anskaffet en maskin for kutting og gjenging av eiker. Ved bruk av aluminiumsnipler er det spesielt viktig at en oppstrammet eike fyller akkurat de 9 millimeterne med gjenger som er i nippelen. Det oppnår jeg ved å kappe og gjenge eiker.

 

De aller fleste hjul bygges med Pillar TG aluminiumsnipler. Dette er en nippel der gjengene er konisk avsmalnet på toppen, slik at niplene sitter ekstra godt på det ferdige hjulet

NAV

 

Landeveishjul bygges med Bitex- eller Token-nav med keramiske lager. Fremtidige hjul vil bli bygget med Bitex-nav, fordi tilgangen på disse er bedre enn på Token nav.

 

For terreng benytter vi American Classic, som er lette servicevennlige nav med god holdbarhet. Det er også god tilgang på reservedeler og ombyggingssett til disse. Planen er å bruke disse navene også til landeveishjul med skivebrems.

Duke 1814 Hjulserie nav detajbilde

NAV

 

Landeveishjul bygges med Bitex- eller Token-nav med keramiske lager. Fremtidige hjul vil bli bygget med Bitex-nav, fordi tilgangen på disse er bedre enn på Token nav.

 

For terreng benytter vi American Classic, som er lette servicevennlige nav med god holdbarhet. Det er også god tilgang på reservedeler og ombyggingssett til disse. Planen er å bruke disse navene også til landeveishjul med skivebrems.

Duke 1814 Hjulserie nav detajbilde

Verktøy og byggeprosess

Selv om jeg har et ønske om å videreføre et tradisjonelt håndverk, og er inspirert av gamle mestre, vil jeg gjerne benytte de mest avansert og moderne hjelpemidlene. Rettestativet og tensiometrene er kjernen i dette. Rettestativet har klokker med en granularitet på 25/1000mm, for måling av høyde og sidekast.

Duke 1814 Hjulserie rettestativ

For å måle eikespenning benytter jeg inntil tre forskjellige tensiometre. Bakgrunnen for det er at de har litt forskjellige egenskaper. Måling av eikespenn og justering av dette (slik at det blir likt på hver side av hjulet) er det som tar mest tid ved hjulbygging. Det er også her mye av årsaken til holdbare hjul ligger.

Duke 1814 Hjulserie tensiometre

Bakhjul bygges med eikespenn på 120kgf på drevsida. Spennet på andre sida er avhengig av om felgens eikehull er sentrerte eller ikke, samt hvordan navet er utformet. Ved siden av dette er det et radardiagram som viser høyre og venstre side, for et 38mm clincher bakhjul som er nesten ferdig.

Duke 1814 Hjulserie eikespenn

Verktøy og byggeprosess

Selv om jeg har et ønske om å videreføre et tradisjonelt håndverk, og er inspirert av gamle mestre, vil jeg gjerne benytte de mest avansert og moderne hjelpemidlene. Rettestativet og tensiometrene er kjernen i dette. Rettestativet har klokker med en granularitet på 25/1000mm, for måling av høyde og sidekast.

Duke 1814 Hjulserie rettestativ

For å måle eikespenning benytter jeg inntil tre forskjellige tensiometre. Bakgrunnen for det er at de har litt forskjellige egenskaper. Måling av eikespenn og justering av dette (slik at det blir likt på hver side av hjulet) er det som tar mest tid ved hjulbygging. Det er også her mye av årsaken til holdbare hjul ligger.

Duke 1814 Hjulserie tensiometre

Bakhjul bygges med eikespenn på 120kgf på drevsida. Spennet på andre sida er avhengig av om felgens eikehull er sentrerte eller ikke, samt hvordan navet er utformet. Ved siden av dette er det et radardiagram som viser høyre og venstre side, for et 38mm clincher bakhjul som er nesten ferdig.

Duke 1814 Hjulserie eikespenn